Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Burgos - Hontanas

Door: Philip en Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

09 Juni 2014 | Spanje, Hontanas

Gisteren de kathedraal bewonderd en s'avonds heerlijk gegeten o.a. een plaatselijke lekkernij; Condero de leche, heerlijk mals lam. Het was het afscheidsetentje voor Andrea en haar vader.
Bij terugkomst bij de Albergue, speelde er op deze schitterende zwoele avond nog een groepje wat muziek voor de deur van de bar. Helaas, alle kinderen spelen nog buiten maar wij moesten weer naar bed....

Gisteren besloten dat ik 1 dag vooruit zal reizen en Philip deze dag gaat lopen, zo raken we geen extra dagen kwijt die we misschien wel nodig hebben en krijgen mijn voeten de benodigde rust.
Dus vanmorgen is Philip te voet vertrokken en ik wil met de bus naar Hontanas, dat is ongeveer 30km lopen voor Philip, Ruth en Anneke. Samen met Andrea, Christiaan, Suzanne en Henk naar het busstation gegaan. Hier bleek dat er geen bus vertrok naar Hontanas.... Tenminste niet vandaag....hij gaat 1x per week op vrijdag. Het was geen probleem te reserveren maar wachten tot vrijdag?.... Nogmaals uitgebreid afscheid genomen van de vier mede pelgrims en besloten een taxi te nemen. Terwijl ik nog wat rond hing kwam 1 van de Françaises, die we een aantal dagen geleden al waren tegengekomen, in de rij staan.
Het bleek dat deze Française, Michelle, ook naar Hontanas ging, en ook in de veronderstelling was dat er wel een bus ging. Nadat zij e.e.a. had overlegt met de man van de informatie hebben we uiteindelijk een taxi gedeeld.

We lieten ons bij het rand van het dorp afzetten omdat Michelle aangaf dat als je dat niet doet, je weleens moeilijkheden kan krijgen om een bed te vinden, daar je niet te voet arriveert. Dat was een vriendin van haar overkomen. Bij een van de hostels aangekomen was het geen probleem bedden te reserveren.
Vervolgens lekker met de voetjes omhoog op een terras gewacht tot Philip en de meiden binnenkomen.

Bij mijn (Philip) binnenkomst, stonden er een paar prachtige ijskoude halve liters bier te wachten. En die waren meer dan welkom. Het was een pittig dagje geweest. 32km!
Prachtig landschap van eindeloos wuivende korenvelden. Echt heel gaaf!!
Gelukkig niet veel te klimmen maar wel met pijn in de voetjes. De hele dag met Ruth en Anneke opgetrokken. Anneke nog grote delen alleen gelopen. Ze wil graag wat meer haar eigen Camino lopen, zoals ze zich voor vertrek uit Holland had voorgenomen. Ze neemt morgen ochtend waarschijnlijk afscheid van ons.
Zo is er van de grote groep met wie we de eerste dagen veel opgetrokken zijn, weinig meer over. Maar we zullen weer nieuwe pellagrinos tegen komen.
Er zijn nu twee weken voorbij en hebben er nog 4 te gaan. Ongelooflijk zoveel als we al meegemaakt hebben. Vandaag Dennis en Anja aan de lijn gehad. Te denken dat thuis nog 4 weken weg is, is best pittig. Aan de andere kant, deze ervaring, deze Camino, is nu al onvergetelijk en so much more to come!
Gelukkig gaat Herman morgen weer mee op pad. Zijn voet is wat minder dik en we proberen de afstanden te beperken. Op zich sprak het idee van de ezel mij wel aan. (dat van de kruiwagen wat minder;-) )
Ook de reactie van over de rugzakken voor de herberg, het is inderdaad mooi dat je dat hier kunt doen. Werkeloosheid (met name onder de jeugd) is enorm maar criminaliteit hebben we gelukkig nog niets van gemerkt.

• 09 Juni 2014 - 23:40

Linda:

Wat een mazzel heeft Herman zeg,gezamenlijk een taxi betalen,ach soms moet je een beetje geluk hebben,ik hoop echt dat het met je voet beter ga,want nog 4 weken te gaan is niet niks zeg.
    En wel een heel goed plan jij even verder met vervoer,en Flip gewoon te voet...
    Ik hoop dat jullie beide deze tocht goed kunnen afronden,want dat was uiteindelijk de bedoeling.
    Heel veel succes beide,en kop op hoor jullie gaan dit gewoon tot het einde volbrengen.
    Groetjes.

• 10 Juni 2014 - 00:15

Ave:

Een prima idee een taxi voor Herman.
    Hopelijk gaat het weer wat beter en kunnen jullie gezamenlijk de tocht voortzetten.
    Jammer als het gezellig is dat jullie weer naar bed moeten,
    maar misschien wel beter voor de conditie.
    Verder weer veel sterkte en vooral genieten.
    Groetjes Ave

• 10 Juni 2014 - 09:16

Kees:

Ha Vetnekken, eindelijk begint het bloed te stromen en gelijk haakt er eentje af. Ware Pelgims hoor! NOT! De weg naar het paradijs is bezaaid met doornen, maar de heertjes nemen maar gelijk een taxi als doorzetten, afzien en karretijn gevraagd wordt. Zo worden jullie nooit in het rijk der St. Jacobsgangers opgenomen. Jullie zijn een schande voor de echte pelgrim, die met doorbloed kruis van de inspanning en strompelend van dorp naar dorp een schamele herberg al te veel eer vindt en doodgemoedereerd in de blote buitenlucht zijn lot ondergaat en liever de plaatselijke schurftige zwerfhond zijn laatste uitgekauwde stuk droog brood geeft dan zelf met vette pens en zwaar gelal door de avond zweeft, zoals jullie met je nep rioja en nagemaakte tapas. En dan nog zeuren ook dat ze om 10 uur op bed moeten liggen! De echte pelgrim had helemaal geen bed. Die viel van pure vermoeidheid neer wanneer hij niet meer verder kon en zijn bed niet meer was dan de harde ondergrond van de stoffige binnenlandse wegen van het Koninkrijk der Noordspanjolen. Verder veel plezier toegewenst, dat dan weer wel!

• 10 Juni 2014 - 16:25

Francois:

Goede keuze Herman, er zijn er zoveel die slechts een stukje van de gehele route lopen.
    Dan is dit nog minder dan een beetje smokkelen. Zeker met je "fingers crossed" en een extra wees-gegroetje is er niets aan de hand. Wie zegt eigenlijk dat het niet met de taxi kan? Dat vervoer kenden ze bij de eerste pelgrimades nog niet eens. Eigenlijk is dit de moderne ezel. Het gaat om de route, niet om het doel lijkt mij en dat staat nog recht overeind.
    Mooi dat jullie zoveel mensen hebben leren kennen, altijd handig, zeker als je een taxi kan delen. En de koude rakkers al klaar staan, dan hebben jullie het goed voor elkaar.
    Stoer dat Herman weer aan de slag gaat. De komende drie-vijfde van de tocht zullen jullie wel veel mensen tegen gaan komen die ook naar Sant Compostella gaan. Wordt vast weer een hecht clubje.
    Succes bij de komende ettape en zoals Kees terecht zo memorabel zegt VEEL PLEZIER toegewenst.

• 23 Juni 2014 - 10:29

Michelle:

Hey je had een taxi met mij gedeeld :D
    Wahahaha dat die bus maar 1x in de week gaat, GE-WEL-DIG!