Palas de Rei - Arzúa - O Pedrouzo - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Palas de Rei - Arzúa - O Pedrouzo - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Palas de Rei - Arzúa - O Pedrouzo

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

30 Juni 2014 | Spanje, Pedrouzo

We hebben zojuist de één na laatste etappe afgesloten. We bevinden ons nog 20km van Santiago en zoals altijd, de laatste loodjes zijn het zwaarst. We snakken inmiddels naar die verdomde kathedraal in die laatste grote stad, Santiago de Compostela!

Gisteren is nog onverwachts een lange dag geworden. Op zich geen probleem. Zeker niet als je weet dat een Duitse vrouw (Inge) van 77, voorzien van twee nieuwe heupen en een nieuwe hartklep, gestart in Leon, inmiddels ook bijna de eindstreep heeft gehaald. Dan hebben wij toch niets meer te klagen.. Wij zouden 25,8km lopen maar dat werden er 31. Een dag waar regen en zonneschijn elkaar afwisselden. We hadden vandaag nog de eer de eerste gasten te zijn in een nieuw geopend herberg-restaurant. Hier lekker bordje pulpo genoten samen met enkele verfrissingen. Natuurlijk moesten er de nodige foto's gemaakt worden van deze eerste gasten. Helaas waren de gasten ook weer niet zoooo bijzonder. Er moest namelijk wel gewoon afgerekend worden;-). Na 15km liepen we door Melide, een kleine stad met een leuk centrum (inclusief zondagsmarkt) en hebben we getwijfeld hier een extra overnachting in te lassen. Dat hebben we niet gedaan en daar hadden we later toch een beetje spijt van, toen bleek dat de geplande eindstreep (Ribadiso) niet over de benodigde 'pay TV' kanalen beschikte om de wedstrijd der wedstrijden te kunnen aanschouwen. Een Nederlands meisje gokte erop dat ze de wedstrijd via haar laptop kon kijken. Haar Duitse moeder zag ons graag blijven om haar te vergezellen. Gelukkig zijn we wel doorgelopen naar de volgende stad want vandaag hoorden we dat ze niet verder zijn gekomen dan het radio commentaar van Jack van Gelder. In Arzúa hebben we een leuke bar gevonden waar we de wedstrijd goed hebben kunnen volgen. Drie TV's waarvan een voor ons! De sfeer was top! 2 Hollanders vergezeld door 4 Duitsers, die deze maal allen voor Holland waren, tegen een bar vol Spanjaarden, 2 Columbianen en gelukkig ook één héle echte Mexicaan! Die laatste kon bijna net zoveel herrie maken als die twee fanatieke Hollanders. Oh, oh, wat hebben we gelachen en wat was die Mexicaan, 2 minuten voor tijd, stil en teleurgesteld. Hij is zelfs "vergeten" ons te feliciteren ;-)
Na afloop bleek dat er ook een Hollandse moeder (Else) en dochter (Denise) in deze bar aanwezig waren. Met hun de rest van de avond nog wat gedronken, een broodje als avondeten en als toetje nog maar eens een biertje genomen (want die hadden we nog niet op;-))

Vandaag voelden ook wij deze zwaar bevochten (en bevochtigde) wedstrijd in onze benen. Gelukkig hoefden we maar 20km. Meerdere pitstops ingelast en inmiddels ingecheckt in een leuke herberg in een minder interessant voorstadje van Santiago, alwaar we inmiddels een uiltje hebben geknapt. De hele camino is de laatste dagen wat minder interessant geworden. Vele kilometers langs autowegen, mindere uitzichten, de algehele natuur is minder adembenemend dan de eerste weken en de route is overvol met Spanjaarden met mini rugzakjes, die "even" de laatste 100 kilometer komen lopen. Kortom, het wordt echt tijd dat we de eindstreep te zien krijgen.

• 30 Juni 2014 - 19:18

Dennis:

Jullie hebben tot nu toe al een top prestatie geleverd! Ik hoor morgen of ik door ben na het 4e jaar. Heel veel succes morgen met de laatste paar km. Gr. Dennis

• 30 Juni 2014 - 20:25

Ave:

Nog een pittige dag voor de boeg.
    Maar dan SATIAGO Wat moet dat heerlijk zijn.
    Gelukkig hebben jullie ook de wedstrijd kunnen zien.
    De volgende wedstrijd Zaterdag zien jullie in Holland als jullie op tijd vliegen.
    Heel veel sterkte voor de laatste kilometers van morgen.
    Ik ga morgen met de volkswagen Fox naar Oosterhout Taart eten
    Groetjes Ave

• 30 Juni 2014 - 22:22

Linda:

Heel veel succes mannen,en maak er nog een paar leuke dagen van,voor je het weet zit je weer in die vervelende sleur ;)
    En gewoon jullie blog bijhouden tot zaterdag hoor.
    Groetjes

• 01 Juli 2014 - 12:33

André:

Als het goed is als jullie dit lezen zijn jullie in Santiago !
    Dat betekent dat jullie het gehaald hebben VAN HARTE GEFELICITEERD .
    Echt een superprestatie , ha dan ben ik dus gewoon de eerste die jullie feliciteerd :-)

• 01 Juli 2014 - 19:00

Anne:

Hallo mannen, wat goed wat jullie hebben gedaan!!!
    En dan wil ik de tweede zijn die jullie feliciteert!! Dus bij deze van harte!
    Geniet van de overige dagen en ik wens jullie een goeie terugreis toe.
    En..... niet onbelangrijk, gefeliciteerd met Dennis!

• 02 Juli 2014 - 10:54

Manon:

Nou mannen, kom op, waar zijn jullie nu en vooral hoe zijn jullie er aan toe..? Uitgeteld, verlicht, flabbergasted, vol drank ...? Nu willen we het weten ook: hoe waren de laatste loodjes? Er van uitgaande dat jullie het gered hebben: gefeliciteerd met deze prestatie. Hebben jullie nu zo'n Jacobsschelp bemachtigd/ verdiend..? Fijne dagen nog,
    Groetjes,
    Jacco en Manon.

• 02 Juli 2014 - 16:52

Ave:

Het is stil aan de overkant.
    Doen wij er niet meer toe?
    Groetjes Ave