Portomarin - Palas de Rey - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Portomarin - Palas de Rey - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Portomarin - Palas de Rey

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

29 Juni 2014 | Spanje, Palas de Rey

De weergoden waren ons gisterenavond gunstig gezind, in een fantastische lounge hoek bij een leuke bar, hebben we nog maar eens wat gedronken en omdat we zo lekker zaten ook maar gelijk een heerlijk hapje gegeten. Onder andere een gerechtje wat hier de lekkernij van de streek is: Pulpa, gekookte inktvis met daaroverheen zeezout en Spaanse peper! Om je vingers bij af te likken zo lekker, en natuurlijk afblussen met een overheerlijk wijntje ;-)

Vandaag moeten we 25 kilometers lopen om in het volgende stadje te komen. Het mooie weer van de afgelopen weken is vandaag kompleet voorbij, het regent pijpenstelen en op de linker baan daar zwemmen zelfs makrelen (aldus Rubberen Robbie) of van Kooten en de Bie die het hadden over stromende bergbeekjes, mooi, mooi.... De bergbeekjes die over onze paden stromen lijken meer op modderstromen en dat is niet ons ding.

Ondertussen is het ook gedaan met de rust, het lijkt de vierdaagse van Nijmegen wel, zoveel mensen lopen de laatste 100km. Dat begon gisteren al vanaf Sarria, maar vandaag valt het pas echt op. Hele schoolklassen met tieners lopen mee, die krijgen hier namelijk extra punten voor.
Gelukkig brak vanmiddag de zon door en konden we, enigszins droog, inchecken in een sfeervolle Albergue, de Municipal zat al vol en voor een tientje per persoon hebben we een driepersoons kamer. Hier is het weerzien met diverse mensen die we onderweg hebben ontmoet, Martin en Louise uit Duitsland, Heather en haar zus Kristy uit Texas en een ouder Canadees stel. Vanavond speelt Brasil - Chili dus hopen we dat deze wedstrijd ook uitgezonden wordt, zodat we deze met de overige pelgrims in onze herberg kunnen kijken.

• 29 Juni 2014 - 10:34

Ave:

Jammer van het weer.
    Inmiddels is er gespeeld en hopelijk hebben jullie het gezien.
    Ik was voor Chili dus helaas.
    Het was erg spannend.
    Vandaag de grote dag voor oranje.
    Dus kunnen jullie na de vermoeiende kilometers jullie oranje fluitjes weer te voorschijn halen.
    En hopelijk veelvuldig gebruiken.
    Veel loop (plezier)
    Groetjes Ave

• 29 Juni 2014 - 11:25

Manon:

Hoi Herman en Philip!
    Het eind komt dan toch echt in zicht...jammer van het weer. Hier ook bewolkt en buien. Hopelijk vandaag weer een mooi tochtje voor jullie en.....op tijd een tv voor Nederland-Mexico natuurlijk. Heel veel plezier nog en succes die laatste loodjes. Groetjes uit mooi Oosterhout, houdoe. Jacco & Manon

• 29 Juni 2014 - 11:45

Kees:

Ik ben blij dat Herman zijn klassiekers, ook na 5 weken en bijna 600K wandelen, nog kent. Alleen de gevulde koeken was tie vergeten. Het is hem vergeven. Ik vraag mij af waarom iedereen gisteren toch voor Chili was, ook Herman en Philip? Het onderhond gevoel of omdat wij van de Chili's hebben gewonnen en dat winst van hen dan ook op ons afstraalt? Hoe dan ook, voor het WK is het leuker dat het gastland doorgaat. Ik ben voor Nederland, maar vanavond gaan we het niet redden tegen Speedy Gonzalez. Mooi dat jullie weer een hoop bekenden tegenkomen van eerder op de tocht. Die begrijpen tenminste wat jullie de afgelopen 5 weken hebben meegemaakt en doorgemaakt. Terug in Holland zal er daar weinig begrip voor zijn, slechts hoongelach van een enkeling omdat jullie volgens de overlevering meer gezopen en gevroten hebben dan de wandelschoenen aangetrokken. Eigen schuld, dikke bult! Hadden jullie het maar meer over de pijntjes, ingegroeide teennagels en bloeddoorlopen liezen moeten hebben in jullie blog dan over roseetjes, overheerlijke tapasjes en prachtige chianties! Succes vanavond en de laatste 2 dagen van deze "helletocht", ahum!

• 29 Juni 2014 - 14:00

Francois:

Nou jongens, jullie hebben als je klaar bent een prestatie van formaat geleverd.
    Even wat de feitjes op een rijtje: Een afstand van 776 km gelopen
    Dat zijn 1.034.408 stappen maal twee, dat is meer dan twee miljoen stappen met z’n tweetjes
    Jullie zijn door 4 landen gekomen
    Jullie hebben je laten vervoeren door auto, trein, bus, taxi en vliegtuig, maar vooral de benenwagen.
    Jullie hebben doorgelopen met gebroken teen, griep, gezwollen enkel, blaren?, 15 kilo op de rug, regen, te weinig slaap, veel alcohol in het bloed, echte bikkels.
    Jullie zijn door 7 Spaanse provincies gelopen en hebben een kleine honderd dorpen/steden aangedaan. Een hoogte verschil van 525 meter overbrugt met stijgings- en dalingspercentages van meer dan 20%. Over kiezelpaden, klinkerwegen, asfaltwegen, snelwegen en bruggen gewandeld.
    Door bossen, korenvelden, steden, dorpen en over bergen gelopen. Regen en zonneschijn hebben jullie vergezeld, met temperaturen tussen de 15 en 35 graden Celsius.
    In 33 Albegues geslapen, met variërend van 1 man tot 88 man op de kamer; overnachtingskosten van 0 tot 15 euro. 35 keer broek, shirt en onderbroek gewassen. In het zwembad en in het zonnetje gelegen. Genoten van volle tafels, soms met uitzinnige WK fans.
    Jullie hebben ieder 40 liter rosé achter de kiezen, 70 tapas gerechten, 45 picknicks gehouden, 43 restaurants en andere gezellige gelegenheden aangedaan. Een stoel gebroken.
    Jullie hebben echt honderden mensen ontmoet, met wel 30 verschillende nationaliteiten.
    Mannen, vrouwen, koppels, vader met zonen, moeders en dochters, opa’s en oma’s allemaal met hun eigen reden om de heilige Sint Jacob te vereren. Jullie hebben maatjes voor het leven ontmoet, waarmee je telkens weer deze enorme mooie ervaring kunt delen.
    Maar bovenal hebben jullie je devoot gedragen, jullie hebben 53 kerken bezocht, hebben een paspoort vol Camino stempels. De gedachten rust kunnen geven, gebeden, eeuwen oude tradities bewonderd en aan meegedaan, zullen we maar zeggen een ware gelovige?!
    Dit kan niet anders dan een enorme Milestone in jullie leven zijn geweest. Een houvast, een moment om voor eeuwig op terug te kijken en er telkens weer inspiratie uit te putten.
    Ik verwelkom jullie graag in ons Nederland, ons Oosterhout, met uiteraard een glas Mugo in de hand om de verhalen uit eerste hand te horen, zeker de niet beschreven details. Succes met de laatste kilometertjes.

• 30 Juni 2014 - 10:55

André:

Dan ook nog eens 4 overwinningen van het Nedelands Elftal meegemaakt. Ik zeg jullie tocht kan niet meer kapot. Heel veel succes nog de laatste kilometertjes !!!!!