El Acebo - Ponferrada - Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu El Acebo - Ponferrada - Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

El Acebo - Ponferrada - Villafranca del Bierzo

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

23 Juni 2014 | Spanje, Villafranca del Bierzo

We zijn weer twee dagen dichter bij het einde. Nog 11 dagen en nog een kleine 200km verwijderd van Santiago. Dat hebben we in Nijmegen al eens in 4 dagen gedaan. Dus dat mag geen probleem zijn. Eergisteravond na wederom een heerlijk diner, Duitsland - Ghana gekeken. Wij voor Ghana natuurlijk. En het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ruth zingt een toontje lager na t gelijkspel tegen deze Afrikanen. 's Morgens bijtijds vertrokken naar het slechts 15 km verder gelegen Ponferrada. Een Tempeliers stad met zoals François al schreef, een indrukwekkend kasteel. Het kasteel was op zondag alleen in de ochtend geopend dus wij hebben slechts de buitenkant kunnen bewonderen. En het bleef niet bij deze ene tegenvaller. De Spaanse kappers houden niet alleen siësta, ze genieten ook nog eens van hun zondagsrust. Ik loop dus nog steeds met een overwoekerd koppie.
Een echt overwoekerd koppie zagen we bij het inchecken van ons Hostel gisteren. Een vrouw met heeeeeeeeel veel haar. Op de foto waar Herman in de rij staat om in te checken, staat deze vrouw (tevens finaal uit haar broek gescheurd) naast Herman. Leuk detail van dit hostel, het is een donativo. Het slapen kost niets. Er word alleen een vrijwillige bijdrage gevraagd. Deze vorm van hostels hebben we al eerder gehad. We lagen slechts met z'n viertjes op een kamer. De vierde man was een eiland genoot van Ed vd Berg. Een echte Portoricaan. Hij sprak alleen Spaans, maar met handen en voeten toch wat met deze man kunnen babbelen.
's Avonds nog wat gedronken met een (nieuwe) moeder en dochter uit de USA. Leuk detail, bij de zaak waar wij een paar dagen geleden eruit werden gegooid, was dochter wezen plassen. Na dit plasje, vergat dochterlief "Gracias" te zeggen tegen de eigenaresse. Is natuurlijk ook heel asociaal;-). Ze kreeg daarna van de eigenaresse een dusdanige preek, dat deze dochter haar emoties niet meer kon bedwingen en huilend de zaak had verlaten. Na de borrel met moeder en dochter, bij de plaatselijke Italiaan de magen gevuld en vroeg naar bed. Overigens had het voor het eerst in weken weer eens wat geregend.
Vanmorgen waren we al om kwart voor zeven op pad. Vandaag weer eens een serieuze afstand van 27km naar Villafranca del Bierzo.
Deze maal een tocht langs voornamelijk wijnvelden. Vanmorgen om even voor tienen werden we al een wijntoko ingelokt en voor we het wisten was het eerste glas wijn al geconsumeerd. Is natuurlijk na 4 weken oefenen geen enkel probleem meer :-). Midden tussen de wijnranken, in de schaduw van een kersenboom, met magnifiek uitzicht, gepicknickt. Inmiddels ingecheckt in een herberg welke gevestigd is in een oude school. Met z'n drietjes een eigen kamer met bad (maar zonder stop en een tikkie smerig, zodat het toch weer gewoon douchen wordt)
Vanavond Nederland - Chili. De Plaza Mayor van deze stad ziet er weer gezellig uit. Daar moet wel een TV'tje te vinden zijn om Oranje aan te moedigen.

• 23 Juni 2014 - 16:49

Kees:

In Villafranca del Biersels zal toch wel een stekkie te vinden zijn waar ze goudgele Godendrank schenken met bijbehorend gammele televisietje en bakje pinda's, zo ranzig dat je beter de eerste de beste schurftige straathond kan tongzoenen, want dan kom je minder snel in het plaatselijke Hospitalet! Succes en veel plezier, heren.

• 23 Juni 2014 - 21:24

Ave:

Inmiddels zullen jullie als het gelukt is om het t.veetje te bemachtigen, wel genoten hebben van de voetbalwedstrijd.
    We mogen behalve op jullie ook trots zijn op ons elftal.

Heerlijk dat de tijd zo snel gaat voor jullie, maar ook voor mezelf.
    Want Philip ik mis de telefoontjes die je naar mij pleegt als je naar je werk gaat.
    Nog een fijne tijd samen
    Groetjes Ave

• 24 Juni 2014 - 12:09

Ron:

Na een aantal mislukte pogingen om vanaf mijn I-Pad een reactie te posten nu maar vanaf mijn PC. Jammer dat mijn altijd opbeurende woorde jullie niet hebben bereikt. :-)

Jullie wijnkennis en smaak zal wel toegenomen zijn op deze helletocht. Krijg ik tenmiste de volgende keer iets fatsoenlijks te zuipen op een verjaardag. Muga is trouwens in Nederland ook te koop. Pas nog een lekker roseetje op.

Inmiddels zijn ook de Chilenen verslagen en het volgende Spaans sprekende land (Mexico) is volgende week aan de beurt. Jullie zullen niet veel bijval krijgen.

200 km in 11 dagen moet inderdaad te doen zijn, volgens mij zitten jullie donderdag al in Santiago aan de bar te bluffen dat het zo'n makkie was, waar maakte Pelgrims zich nu druk om? Of zitten er nog lastige punten in het traject?

Veel succes met de laatste loodjes