Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Herman en Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

02 Juli 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

We zijn er! Gisteren om 12 uur liepen we de stad binnen. Samen met Ruth, een Ierse onderwijzeres (Kathy) en de Amerikaanse moeder (Linda) en dochter (Rebecca) hebben we de laatste 20km volbracht. De laatste dag afgesloten in slecht weer. De Ierse onderwijzeres, kon prachtig zingen en heeft de laatste etappe opgevrolijkt met wat Ierse liederen. Na aankomst bij de kathedraal in Santiago, zijn we direct doorgelopen naar het pelgrimsburo om onze zwaar bevochten stempels te verzilveren voor certificaten voorzien van onze Latijnse namen. 775km staat geschreven als afgelegde weg. De km's van de vele omwegen en de afstanden van en naar de diverse barren zijn daar niet in opgenomen. Maar toch, 775 kilometer is genoteerd. Die pakken ze ons nooit meer af. Bij het pelgrimsburo was een Nederlandse huiskamer ingericht. Deze werd door twee Hollandse (tikkeltje chauvinistische) vrijwilligers gerund. Hier nog een kopje koffie gedronken. Het werd niet echt gewaardeerd dat we ook onze Duitse Ruth mee naar binnen namen in deze Hollandse vesting. Tot zo ver de Hollandse gastvrijheid;-). Wel werden we voorzien van de benodigde informatie over Santiago.

De dag ervoor hadden we van Tony en zijn vrouw gehoord dat zij in Santiago in hostel "the last stamp" gaan slapen. Omdat de naam ons wel beviel en dit hostel in de binnenstad ligt zijn wij hier ook ingecheckt. Hier ook echt onze allerlaatste stempel gehaald.

Santiago is de natste stad van Spanje, en dat hebben we geweten. De regen komt de gehele dag en avond met grote regelmaat uit de lucht vallen. Gistermiddag om te schuilen voor de regen, de kathedraal bezocht. We moeten nog terug voor het grote wierookvat dat alleen tijdens een mis heen en weer wordt gezwaaid. 's Avonds kwamen we Texas (Heather en Kristy) tegen en hebben we gezamenlijk een wijntje en wat tapas genoten op een overdekt terras.

Vandaag lekker "uitgeslapen" en om 08.30uur opgestaan. De bedden voor een tweede nacht bevestigd en wat door de stad gelopen. Vandaag is het weer een stuk beter en laat de zon zich zowaar ook zien. Om 12uur de mis meegepikt en gelukkig ook het wierookvat zien zwaaien. Dat gaat echt mucho rapido! Vervolgens zijn we ECHT ons allerlaatste pellogrino menu gaan eten in hotel Paradores aan het kathedraalplein. Dit is het duurste hotel van Santiago en bied een pelgrimsmenuutje aan voor het slordige bedrag van 18 euries, exclusief de wijn. Voor echte pelgrims is dat 3 euro minder. Wij hadden onze credentials niet bij ons. De man aan de balie van het hotel stelde ons gerust. Met een glimlachje op zijn gezicht zei hij; "zoals u erbij loopt, geloven ze echt wel dat u een pelgrim bent;-)" Het was het heeeerlijkste pelgrimsmenu van de gehele camino. Vier gangen maximaal genieten!
Na het commentaar van de klerk van de Paradores werd het echt tijd dat onze koppies een knipbeurt kregen. Na enig zoeken een kapper gevonden. We hebben de man zover gekregen zelfs onze baarden te scheren (overigens niet geheel ongehavend uit de strijd gekomen) Wel weer een lekker gevoel weer zo'n kort koppie;-)

• 02 Juli 2014 - 20:52

Linda:

Proficiat allebei echt een prestatie hoor,ik heb genoten van jullie blogs (en zal het zelfs missen denk ik)
    Geniet nog even van jullie "vrije"dagen en hopelijk met mooi weer.
    Groetjes.

• 02 Juli 2014 - 22:00

Kees:

I've been a wild rover for many's the year
    and I've spent all my money on whiskey and beer.
    But now I'm returning with gold in great store
    and I never will play the wild rover no more

no, never, no more

I went into an ale-house I used to frequent
    and I told the landlady my money was spent.
    I asked her for credit, she answered me nay,
    "a custom like yours I can have any day

no, never, no more

I took from my pocket ten sovereigns bright
    and the landlady's eyes opened wide with delight.
    She said I'd have whiskey and wines of the best
    and the words that she told me were only in jest.

• 02 Juli 2014 - 23:01

André :

Geweldig hoor topprestatie , maak er nog een paar gezellige dagen van.

• 03 Juli 2014 - 09:33

Manon:

Hoi, bedankt voor jullie beeldende verhalen, zo waren we er een beetje bij, en nogmaals gefeliciteerd ermee, nog een paar zonnige dagen en...goeie reis naar huis! Houdoe! Jacco & Manon

• 03 Juli 2014 - 09:37

Ave:

Geweldig deze prestatie door jullie geleverd.
    En nu genieten van de laatste dagen daar.
    Ik val in een leeg gat als ik de verslagen moet missen.
    Wat heb ik elke dag er naar uit gekeken on te lezen wat jullie schreven.
    Veel plezier en tot gauw
    Groetjes Ave

• 03 Juli 2014 - 11:54

Pa Joosten:

Beiden gefeliciteerd met deze prestatie, s `jonge wat had ik er graag bij geweest ik had heel veel van genoten maar ja die tijd hebben we gehad. ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt en dan weer naar de sleur van het dagelijkse leven, dat zal niet meevallen maar daar wen ook wel weer aan. Nou goeie terugreis en tot op mijn verjaardag. groeten van Ma en mij Pa.

• 03 Juli 2014 - 12:26

Carla:

Nu zijn jullie toch wel "echte" Pelgrimsmannen! Gefeliciteerd met deze topprestatie!
    Ik geef mijn voorgangers gelijk, zal deze weblog erg gaan missen, was iedere dag weer een feest om het verslag te lezen, het schrijverstalent is ook duidelijk in de familie Joosten aanwezig. Wens jullie nog een paar fijne dagen om jullie ervaringen uit te kunnen wisselen met jullie mede-Pelgrims alvorens het "normale" leventje in Nederland weer gaat beginnen. Goede terugreis en hopelijk tot snel!

• 03 Juli 2014 - 19:50

Michelle Joosten:

WOOOOEEEEHHHHOOOOOOEEEEE!!! :D Van harte gefeliciteerd! Zoals ik al naar Ome Herman had geappt, ik heb in Rome rondgelopen met 30+ en moest heel de tijd aan jullie denken. Jeetje, wat hebben jullie af moeten zien.... respect en echt heel knap! Tot snel!!! xx

• 09 Juli 2014 - 18:22

Caminofrans2014:

OLA,
    Chapoo! :-)
    Zoon euforisch gevoel zal je maar zelden beleven, het arriveren in dat schoonste dorpje Santiago do Compostella! :-)
    Ik hep genoten van jullie avonturen, waardoor mijn dank!
    Buon Camino,
    Caminofrans2014