Belorado naar Ages - Reisverslag uit Agés, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Belorado naar Ages - Reisverslag uit Agés, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Belorado naar Ages

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

07 Juni 2014 | Spanje, Agés

Donderdag avond ons maar weer eens verwend met een menu de Pelegrino. Oftewel het pelgrimsmenu. Voor ongeveer 10 euro een drie gangen menu inclusief twee glaasjes wijn. Eten is van redelijk tot goede kwaliteit en overal langs de route te verkrijgen. We zijn met wat oude bekenden en twee "nieuwe" op een van de vele Plaza Majors neergestreken. De twee nieuwe, Duitsers, zijn mannen die deze tocht al vaker gelopen hebben en daar zelfs een boek; "Es ist zeit für den Jacobsweg" over hebben uitgebracht. Zoals iedere nacht, ook hier weer om 22.00 uur naar bed. De kinderen spelen nog buiten, maar de pelgrims liggen allemaal op bed. Het was snikheet in de kamer, het leek wel een sauna. In de ochtend hebben we ook de oorzaak gevonden. Een onverlaat had de kachel aangezet!!
Gisteren een lange tocht gehad van 29 pittige kilometers met een twee forse bergen in het parcours. Een tocht welke in de ochtend langs prachtige wuivende korenvelden voerde en in de middag over een eindeloos pad door een bos liep. Hier in dit bos, op het hoogste punt van deze route, is in 2012 nog een massagraf blootgelegd waar 106 slachtoffers uit de burgeroorlog in lagen. De mensen zijn in 1938 omgebracht.
Gisteravond ingecheckt in een hostel alwaar we voor het eerst geen stapelbed hebben. We liggen wel met 10 man op 1 kamer. 3 Spanjaarden, 2 Russen, 2 Duitsers en 3 Hollanders. We hebben een zolderkamer in een vakwerkhuisje. Dat we geen stapelbedden hebben komt omdat de hoogte hiervoor ontbreekt. Sterker nog, rechtop staan is ook echt niet mogelijk. Wel knus. Moet er alleen niet aan denken dat hier brand uitbreekt! De enige uitweg is 1 raam van 30 bij 25 cm. We zijn inmiddels wel iets afgevallen, maar deze "nooduitgang" gaat t niet worden.
Vandaag gaan we naar Burgos. Het zal wel druk zijn want het is Pinksterweekend.

• 07 Juni 2014 - 11:03

Ave:

Zo jongens weer weekend.
    Pinksterweekend nog wel.
    weer een mooie maar in mijn idee een iets zwaardere tocht.
    Lekker zeg dat iemand de verwarming had aangezet.
    Ik denk dat jullie in het vervolg de verwarming controleren
    voor aan de coma begonnen wordt,
    Wat gevaarlijk die kamer i.v.m. met vluchten.
    De eisen zijn kennelijk niet zo hoog als in Nederland.
    Wens jullie veel brandveilige onderkomens.
    Nog veel reisplezier.
    Groetjes Ave

• 07 Juni 2014 - 12:45

Michel:

Lekker zweten met de kachel aan extra kilo's kwijt geraakt.
    Als jullie je hoofd al stoten op die kamer dan is het er wel erg laag.
    Grrrrrrrrrrrrrroet Michel

• 07 Juni 2014 - 17:42

Francois:

Sjonge jonge jonge ....... wat belevenissen, ik wist niet dat er daar van die grote bossen zijn.
    Waarschijnlijk een heel ander soort dan bijvoorbeeld het Schwarz Wald. Bizar verhaal van dat massagraf, in de middle of nowhere. De foto maakt het nog realistischer. Jullie onderkomen is steeds maar afwachten. Hier en daar moet je wat risico nemen, is het niet met 88 man in een hok, dan stoot je kop bij de eerste de beste kramp aanval als midden in de nacht recht omhoog komt. Ik heb begrepen dat in Burgos een groot klooster ter beschikking staat, die vroeger uitstekende soep serveerde. Maar dat is misschien ook wel een risico-tje.
    Na wat onderzoek ben ik op het scrabblewoord Xacobeo gekomen. Dit heeft van alles met St. Jacob te maken, maar daar kunnen die Duitsers jullie alles over vertellen. De eerstkomende is op 15 juli 2021, dus dat komt iets te laat voor jullie.
    Burgos schijnt een mooie stad te zijn met veel historie en ik hoop voor jullie ook veel wijn, want het zijn dorstige dagen de laatste tijd, zeker met overdag 30 graden en 's avonds de kachel aan.
    Ga nog wel even op zoek naar El Cid Campeador, de bekendste zoon van de stad.
    Hoe zit het nou met die rustdag? Zelfs de mannen van de tour krijgen er een, en jullie krachtsinspanningen zijn vele malen groter geweest de laatste tijd. Vooruit mannen gun jezelf ook wat. Of is de cadans goed, dat jullie hem niet willen onderbreken. Jullie zijn nu op 2/5 deel van De Weg!!!! Applaus.
    Kees heeft inderdaad gelijk dat ik wel iets heb met jullie tocht. Ik ken iemand die hem van uit Nederland heeft gelopen. En iemand die hem terug is gefietst. Allebei hebben het als een geweldige ervaring gezien. Dus dat enthousiastme wil ik jullie niet onthouden. Geniet lekker van de avond!!!!

• 07 Juni 2014 - 20:29

Kees:

Ik schat zo in dat volgende week zaterdag de eerste rustdag wordt, nadat we de avond ervoor Spanje enorm op hun donder hebben gegeven! Lekker doorhalen dan en maak er maar een luidruchtige nacht van met vele vino de pellegrini en lekker uitslapen de volgende dag. Succes vandaag en de groeten aan Burgos vanuit Nederland, waar het vreselijk benauwd is en eens een onweersbuitje moet vallen.!

• 07 Juni 2014 - 23:54

Yvonne:

Hey, Herman en Philip, echt zo leuk om te volgen wat jullie allemaal uitspoken...begin een aardig beeld te krijgen bij zo'n pelgrimstocht...;-), doe het jullie niet na, hoor...veel plezier weer!!!

• 08 Juni 2014 - 01:07

Linda:

Super dat jullie het zo leuk hebben,durven jullie niet meer over de inname van de wijn die jullie dagelijks tot jullie nemen niet meer te schrijven?
    Behalve die 2 glazen die inbegrepen zijn bij jullie menu.Maar wees eerlijk dat zijn geen 2 flessen,zoals jullie gewend zijn.
    En Kees heeft het over jullie eerste rustdag een zaterdag,ivm dat wij de Spanjaarden hebben verslagen,maar volgens mij gaan jullie daar niks van meekrijgen,omdat jullie om 22.00 uur naar bed moeten,en de wedstrijd begint om 21.00 uur ;)
    Ga zo door jongens en ik geniet weer steeds van jullie verhalen,en het blijft een hele prestatie!

• 09 Juni 2014 - 11:54

Ingrid En Joop:

Als Philip niet rechtop kan staan dan is het wel heeeeeeeeeeel erg laag. Blijf schrijven. Hartstikke leuk. I&J