Logroño naar Nájera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Logroño naar Nájera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Logroño naar Nájera

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

03 Juni 2014 | Spanje, Nájera

Nájera!

Een 31 km lange wandeling door het droge landschap van de kleinste provincie van Spanje (Rioja) heeft ons vandaag van Logroño naar Nájera gebracht. De matige temperaturen van de afgelopen week hebben we achter ons gelaten. Vandaag een graad of 30. De kerken die open zijn, bezoeken we trouw. Al is het maar om af te koelen en natuurlijk voor de stempels in ons pelgrimspaspoort. Helaas is Gods huis regelmatig gesloten. De kerken die wel open zijn, zijn prachtig!
Afgelopen zondag zijn we nog langs een wijnfontein gekomen. Een "fontein" bij een wijnhuis welke voorziet in water en wijn. Helaas, we waren te vroeg. Pas om 10 uur zou het rode vocht uit de kraan lopen, en wij stonden, om half negen al voor de deur....
Mede dankzij Paul en Damien, de twee Ieren, hebben we dit tekort later ruimschoots gecompenseerd. Ze weten heel veel van wijn, (Damien heeft een wijnbar) en weten gelukkig ook hoe je wijn moet bestellen, het liefst per 3 flessen! Helaas zijn deze wijnspecialisten vandaag vertrokken naar t strand om daar nog een weekje bij te komen. Gisteravond zijn we door deze twee getrakteerd op een schitterend afscheidsdiner in een van de vele tapas restaurants die Logroño rijk is. De prachtige wijnen, onder andere de Muga, vloeide rijkelijk. Omdat ik de moederlijke raad in de wind geslagen heb (af en toe goed uitrusten) heb ik vandaag een wat zwaardere dag gehad. Herman heeft het gisteren wel wat rustig aan gedaan en is vandaag gelukkig al weer grotendeels opgeknapt van zijn verkoudheid. Doordat ik 5 minuten nadat Herman gistermiddag terug ging naar het hotel, Paul en Damien tegen kwam is de ontdekkingsreis door Logroño zeer beperkt gebleven. Het was wel een onvergetelijk gezellig avondje geworden. Ik was blij dat ik t hostel nog mocht betreden want ik was eigenlijk 20 minuten te laat thuis. (22.00uur moet je binnen zijn...)

Vandaag zijn we, na een km of 10, Ruth en Anneke, tegengekomen. We zijn de hele dag gezellig met hun opgelopen. Een rustig tempo dat goed paste bij de temperatuur van de dag. Gelukkig had Ruth een snijplank bij zich... Een wat??? Ja inderdaad, een snijplank. Waar iedere vrouw op de camino, om gewicht te besparen, zonder lippen stift, oogschaduw, Carmensets, krultang en/of föhn op pad gaat, toverde onze Duitse Ruth vanmiddag spontaan een prachtig mes en snijplank uit haar rugzak om een lunch op te bereiden. We kwamen niet meer bij!
Inmiddels hebben we ingecheckt in de Albergue Municipal van Nájera alwaar we zelfs gratis mogen slapen. Er wordt wel een vrijwillige bijdrage gevraagd. We liggen hier in een grote slaapzaal met slechts 45 stapelbedden, geen scheidings wanden en slechts een handvol kleine raampjes. Het goede nieuws... Alle 90 slaapplaatsen zijn vergeven. Vannacht oordoppen in oor en de neusgaten!!!

• 03 Juni 2014 - 20:31

Francois:

Nou nou dat is me het dagje wel, wijn uit de kraan het moet niet gekker worden! Ik zou niet te veel reclame maken, anders zit het er komende zomer er vol!!!!!
    Goed dat het met Herman beter gaat, de onverschrokkene!!
    En waar hebben jullie het broodplankje en mesje voor gebruikt, zeker een flinke chirizoworst?
    Het ontstaan van het klooster Santa Maria la Real is een heel bijzondere, het wonder dat daar heeft plaats gevonden hebben jullie vast wel gehoord of gelezen. Ik ben benieuwd welk wondertje jullie vandaag gaan meemaken, hopelijk niet een slaapzaal die ruikt als een onderzeeboot die 3 maanden onder water is geweest. Een afscheidsfeest in een tapasrestaurant spreekt mij meer aan.
    Wat voor soort wegen bewandelen jullie eigenlijk? Allemaal strak geasfalteerd, of ook mooie zandpaadjes. In ieder geval passeren jullie ook snelwegen, zag ik op een van de foto's.
    Mooie verhalen tot nu toe jongens, ga zo door. Ik lees ze met plezier.

• 03 Juni 2014 - 21:28

Ingrid En Joop:

Zo even tijd ingehaald met lezen. Daar is de afgelopen dagen niets van gekomen. Ik moet zeggen dat ondanks de afstand sommige dingen mij wel bekend voorkomen. Zoals een kruis dat altijd op een steile helling staat. Ik zie dat als het adres op de 4e etage van een flat zonder lift waar je iemand moet spreken. Verder komen de naamborden met twee talen ons ook bekend voor. (Leeuwarden/ \Liauwerd)
    Maar mannen. Diep respect voort jullie prestatie. Na een lange wandeltocht nog zoveel wijn weg kunnen werken en toch nog (bijna altijd) op tijd in bed liggen.
    Leen Huizer had toch gelijk: You'll never walk alone. Mannen ga ervoor en veel sterke de komende kilometers.

• 04 Juni 2014 - 02:44

Ave:

Kwam er uit die kraan op de foto ook wijn?(grapje)
    Leuk die kiekjes bij elk verslag.
    Kon niet slapen dus ik dacht ik loop denkbeeldig een stukje mee.
    Wel fijn goed weer maar misschien ietsje te warm voor jullie.
    Ik verheug me weer op het volgende verslag
    Groetjes Ave

• 04 Juni 2014 - 10:21

André:

Allemachtig ik zou geen oog dicht doen met zo veel man in 1 slaapzaal pffffffffffff :-)

• 04 Juni 2014 - 10:23

Linda:

Goed om te lezen dat alles goed gaat bij jullie,je heb tenslotte nog een aantal weken te gaan.
    En ik denk dat bij jullie het motto:zonder wijn,zou er geen pelgrimstocht zijn ;) goed van toepassing zou zijn.
    Mooie foto's ook bij jullie verslag,ga zo door en geniet van elk moment.
    Verheug me alweer op het volgende verslag.
    Groetjes.

• 04 Juni 2014 - 11:48

Michelle:

Oh dat is leuk, van die mensen ontmoeten met interessante verhalen en nu is wijn natuurlijk nooit verkeerd om daar iets meer van te weten!! Kunnen jullie wat meer vertellen over alle biersoorten of is dat ten strengste verboden?

Gezelligheid volop! :D Geniet ervan!
    Groetjes vanuit een heel regenachtig Oosterhout.

• 04 Juni 2014 - 15:47

Regina Verhagen:

Hoi Philip en Herman,
    Wat een verhalen! Ik krijg er bijna zin in om ook te gaan lopen (ik zeg: BIJNA)! Op de slaapzaal van Het leger des Heils na. Toppie, Respect! Jullie volgende vakantiebestemming is ook bekend denk ik: Ierland!
    Wij maken ons op voor een bloedhete Top 100: voorspelling tropische 28 graden! dus dat wordt ook afzien!
    Dan zondag maar een Biesbos-sloepje huren denk ik.
    xx Regina

• 09 Juni 2014 - 19:14

Maikel:

Zo ben weer verder gedaan met lezen...blijft erg leuk om jullie verhalen te lezen.