Eindelijk!!!! We gaan! - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Herman en Philip - WaarBenJij.nu Eindelijk!!!! We gaan! - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Herman en Philip - WaarBenJij.nu

Eindelijk!!!! We gaan!

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Herman en Philip

27 Mei 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Helaas...zo voelde het niet echt toen om half vijf, na wederom een korte nacht, de wekker ging in t altijd gezellige Oosterhout. En gezellig was t geweest. Dat de 3 dagen die we Anja's 50ste verjaardag gevierd hadden nog voelbaar waren op dit vroege tijdstip moge duidelijk zijn.
Snel de laatste spullen in de rugzak en samen met Anja richting Rotterdam om Herman op te halen.
Ruim op tijd arriveerden we op een prachtig (voor mij nieuw) Rotterdam CS.
Afscheid genomen van Anja, snel de eerste foto's gemaakt en zoals aan t begin van bijna iedere reis, een bak koffie bij de Starbucks. Hier ontmoeten wij ene Anneke en haar man. Anneke gaat ook de Camino lopen (zonder man) Haar man sprak ons aan want hij herkende de Jacobs schelp op mijn rugzak. Een leuk begin van een hopelijk indrukwekkende tocht waar we naar alle waarschijnlijkheid vele mensen gaan ontmoeten. Anneke is 3 weken geleden haar baan kwijt geraakt en had spontaan besloten deze tocht te gaan maken. Met de Thalys naar Parijs. Het door Anja met veel liefde klaar gemaakte ontbijt werd vervangen door een droog croissantje. De tas met ontbijt vergeten mee te nemen uit de auto...... In Parijs wachtte onze eerste uitdaging. In 53 minuten van Gare du Nord met de metro (30 minuten) naar Gare Montparnasse.
Op het perron van Gare du Nord kwamen we Anneke ten tweede malen tegen. Zij besloot aan te haken bij deze twee sportieve goden en mee te rennen naar de metro. Op volle vaart met 12 kg op de rug, rennend door tunnels van Franse makelij, zoekend naar de bewegwijzering en stoeiend met toegangspoortjes bereikten we gedrieën de metro. Na een half uur uitdampend in de metro het twee parcours. Anneke nam hier afscheid. Zij nam een trein later. Na wederom een hindernisbaan van jewelste, bereikten we net op tijd de TGV naar Bayonne. Ik kreeg weer een flash back naar Ho Chi Minh waar ik met Anja, André en Carla een soortgelijke overstap heb gemaakt. Alleen deze keer zonder prioriteit stickers.
Het uitdampen na dit tweede parcours duurde wat langer:-) Geen probleem want deze treinreis duurt een uur of vijf. Omdat we de komende tijd veel met t geloof te maken krijgen besloten we ons alvast wat in te leven. Live of Brian van Monty Python. Lang geleden dat we die gezien hadden. Blijft een toppertje!
In Bordeaux hoorde we voor het eerst een groet die we de komende 6 weken nog vaak zullen horen: "Bon Camino!!" Een vriendelijke fransoos had ons herkend aan het Camino de Santiago boek dat voor ons lag. Bij onze volgende overstap wederom een stress moment(je).... Toen ik al op t perron stond, miste ik mijn telefoon. Snel in mijn rugzak gekeken. Een lichte vorm van blinde paniek ontstond toen ik ook daar mis greep. De trein stond er nog maar kon elk moment vertrekken. Loop ik terug naar mijn stoel met het risico dat de trein zou vertrekken.... Op het laatste moment werd er op een raam getikt en kwam een vriendelijke Fransoos mij vanuit de trein m'n telefoon brengen...... In Bayonne hadden we bijna 2 uur de tijd. Even de stad in geweest. De eerste kathedraal van deze reis bezocht en daar ook de eerste eer gebracht aan onze Saint Jacques. De heilige waardoor deze pelgrimstocht ooit is begonnen.
De beloofde trein reed niet en werd vervangen door een bus.. Tot onze verrassing kwamen we Anneke weer tegen. Treintje later maar wel dezelfde bus. Samen met een bus vol Santiago Gangers werden we om half acht afgezet in Saint Jean Pied de Port. In t hostel zat men al op ons te wachten. Eerst een spel waarin een ieder kennis maakte met elkaar. Een markant gezelschap van ca 30 personen van over de gehele wereld. Daarna een overheerlijke maaltijd. Het camino paspoort gehaald, eerste stempels vergaard en daarna naar bed. Om 22.30uur moet t stil zijn. Morgen de eerste etappe....

• 27 Mei 2014 - 07:47

Francois:

Succes mannen!
    Bewondering voor jullie uitdaging.

• 27 Mei 2014 - 09:24

Anja:

Bonjour! Goed dat je het zegt, broodjes liggen dus nog in de auto.
    Bekende stress haha, nou ja 6 weken om uit te rusten, ahum.
    Ben benieuwd naar jullie zwaarste eerste etappe! X

• 27 Mei 2014 - 09:47

Ave:

Hallo Philip en Herman
    Wat een spannend begin was dat weer.
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag
    Groetjes Ave

• 27 Mei 2014 - 12:04

André:

Mooi verhaal weer en erg herkenbaar idd die overstap en die telefoon :-)
    Heel veel succes , erg benieuwd naar jullie eerste etappe !!

• 27 Mei 2014 - 13:10

Carla:

Krijg bijna spijt dat we niet zijn meegegaan, met de nadruk op bijna....heel veell succes en kijk alweer uit naar jullie volgende verslag!

• 27 Mei 2014 - 13:23

Michelle:

Hey Ome Herman en Flip!
    Leuk verhaal! Wahaha jullie uithoudingsvermogen is al getest, in 53 minuten en nog gehaald ook! Ik had gelukkig 2 uur voor die overstap vorige zomer. Heel veel succes en plezier!! Liefs vanuit Oosterhout!!

• 27 Mei 2014 - 13:33

Kees:

Eh, wacht even... reeds op de eerste dag tweemaal tegen een vriendelijke Fransoos aangelopen??? Dat er uberhaupt eentje bestaat!!! Dat moet wel een hele bijzondere reis worden! De eerste wandeldag zit er ondertussen alweer op. Vertel eens wat over de zonderlingen die in het hostel zitten en lopen die allemaal zo'n beetje gelijk op? Wat heeft het anders voor zin om een kennismakingsspelletje te doen? Veel loopplezier en weinig blaren toegewenst...

• 27 Mei 2014 - 23:45

Joop:

Hallo Flip en Herman, Heel veel succes en loopplezier. Hopelijk zonder al te veel blaren en kloven.... Groetjes uit Pernis

• 28 Mei 2014 - 10:18

Linda:

Hallo ,heel veel plezier en bovenal succes met jullie wandeltocht...groetjes L&B

• 08 Juni 2014 - 12:34

Maikel:

Hi Philip en Herman,

Jullie zijn al even onderweg..., maar ik wil jullie alsnog heel veel succes en plezier toewensen!

Gr, Maikel
    P.S. Ik ga even jullie reisverslagen t/m heden doorlezen.

• 10 Januari 2015 - 15:31

Yvonne:

Ik reageer wat laat, haha. Maar ook nu jullie al maanden terug zijn is het geweldig om al jullie belevenissen te lezen. Echt een geweldige tocht zo te zien. A once in a lifetime expirience. Super dat jullie het gedaan en volbracht hebben. En helemaal bijzonder gezien de lange vriendschap. Petje af, mannen!